tisdag 21 april 2015

ut ur hatets och självföraktets rike!


Om du rör vid din nästas innersta kommer du att smitta av dig på dem! Det finns massor av vackra människor här i världen, alltså vackra människor på insidan. Jag har fått förmånen att lära känna ett par av dem på sista tiden. Jag är oerhört tacksam över det och stolt över att jag får vara en del av deras liv såsom de är en del av mitt. Det finns fullständigt osjälviska människor som ställer upp till hundra procent för dig när du känner att du håller på att tappa fotfästet.

Titta på bilden, den inspirerar mig. Den är fantastisk! Det finns så oerhört många människor som bär mörka hemligheter inom sig. Man tror sig inte duga, man tror att man är ful, dum,fet, värdelös. Man uppfattar sig själv så. Men det behöver inte vara så som andra uppfattar en. Titta på bilden. Vad händer? Godheten från henne till höger smittar av sig. Precis så är det i verkligheten också. Man kan motarbeta andra människors ångest genom att bara vara en bra vän. En vän som inte dömer och istället väljer att fokusera på de positiva sakerna. För handen på hjärtat. När man befinner sig i mörkret är det svårt att hitta något ledljus. Jag har själv varit där, jag vet vad jag pratar om.

Jag har befunnit mig i hatets och självföraktets rike. Det är en mörk plats som det är svårt att fly ifrån. Man behöver hjälp även om man måste göra jobbet själv. Men vet ni vad? Ett vänligt ord betyder guld när man befinner sig där. Det kan innebära skillnaden mellan liv och död. Jag har kravlat mig upp ur hålet och kan ärligt säga att det är en helt ny värld som öppnar sig. När man börjar må bättre själv och inser att man faktiskt har känslor som empati inom sig är det en befrielse. Man inser att man faktiskt mår bra av att vara där för andra. Och även om man inte räknar med att få något tillbaka, för det är en del av spelreglerna, inser man snart att det faktiskt är en belöning i sig att vara ett stöd för någon annan som har det svårt. Jag mår bra av det!

Jag kan inte säga att mitt liv strålar av ljus eller att jag inte har mörka dagar. Men de är färre än förr och jag vet att jag har folk runt om mig, i verkliga livet och på sociala medier, som inte tvekar en sekund för att stötta mig om jag behöver dem. Jag skulle göra detsamma för dem alla dagar i veckan! Det är ett ömsesidigt förtroende och en fantastisk vänskap!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...